پاسخ عباس عبدی به ادعای یامین پور: مگر در زمان شاه که حجاب اجباری نبود کسی لباس زیرش را برافراشت!؟ برافراشتن لباس زیر محصول سیاستهای کنونی است نه برعکس
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۶۵۴۹۸
به گزارش جماران؛ عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: این روزها بحث حجاب بالا گرفته و بسیاری از اصولگرایان و حتی برخی از مراجع محترم نیز در این باره اظهارنظر کردهاند، ولی نکته جالب این است که هر فردی، بدون توجه به نظرات طرف مقابل، یکسویه اظهارنظر میکند در حالی که باید گفتگو کرد و هر کس علل موافقت یا مخالفت خود را با سیاستهای جاری و وضع موجود اعلام کند و آماده شنیدن نقد آنها باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یکی از استدلالهایی که موافقان سیاستهای جاری در دفاع از قانون پوشش زنان میآورند، بسیار عجیب است. میگویند اگر روسری را کوتاه بیاییم فردا لباسهای زیرشان را بر چوب میزنند و آن را نمایش میدهند. این بدترین استدلال ممکن برای دفاع از قانون غیرقابل اجرای پوشش زنان است. سعی میکنم برخی از دلایل این ادعا را شرح دهم.
۱- اصولا این نحوه ورود به حقوق شهروندان، نادرست است. مثل اینکه مانع از آزادی نقد و بیان شویم، بعد که میپرسند چرا مانع از آزادی میشوید، بگوییم که اگر آزاد باشند فردا اصل دین و اسلام و حکومت و هر چیز دیگری را زیر سوال میبرند و نفی میکنند. خب! با این حساب باید مانع هر حقی شد. به علاوه قصاص پیش از جنایت چه معنا دارد؟
۲- گرچه پذیرش حدی از آزادی پوشش، ممکن است به طرح بیشتری از آن منجر شود، ولی همزمان اتفاق دیگری هم رخ میدهد که درنهایت موجب تعادل میشود، زیرا مردم در برابر مطالبات غیرمنطقی بیتفاوت نمیمانند. خیلیها هستند که قانون موجود را مناسب و قابل اجرا نمیدانند (که اجرا هم نمیشود) ولی در برابر حدی از پوشش که متعارف نباشد، حساس هستند و مخالفت میکنند. اینگونه از مخالفتهای مردم الان دیده نمیشود، چون مساله آنان قانون موجود است و نه مطالبهای که فعلا وجود ندارد.
۳- فرض کنیم که همین اتفاق هم رخ دهد. فرض محال که محال نیست. جامعه چه واکنشی نشان خواهد داد؟ از بالای چوب بردن لباس زیر حمایت یا مخالفت میکند؟ اگر جامعه حمایت کند. پس معلوم است که مشکل در جای دیگری است و نه در قانون. جامعهای که پس از ۴۴ سال سلطه کامل تبلیغی و آموزشی به جوانانش به جایی برسد که لباس زیر خود را بر علم کنند، قانون هم نمیتواند مانع رویکرد آنان شود. اگر مردم حمایت نکنند، که قطعا نخواهند کرد، در این صورت این چه استدلال بیهودهای است که علیه حقوق مردم عرضه میشود؟ جز بیاعتمادی به مردم و نشناختن جامعه، ریشه دیگری ندارد.
۴- اگر با تکیه بر قانون و این استدلالها امکان تحقق حجاب فراهم میشد، دیگر مشکلی نداشتید. اتفاقا پذیرش حجاب با زور قانون نتیجه عکس داده است. مگر در زمان شاه که حجاب اجباری نبود تشویق هم میشد کسی لباس زیرش را برافراشت؟ اتفاقا برعکس، چادر را برافراشتند. در واقع این از نتایج سیاست جاری است که همه را در یک مقوله قرار میدهد، چه آن کسی که فقط با قانون موجود مخالف است و چه آن کسی که خواهان به سر چوب کردن لباس زیر است. برافراشتن لباس زیر محصول چنین سیاستهایی است نه برعکس.
۵- از این نوع استدلالها در جرمشناسی فراوان بوده و همه آنها رد شده است. یک مورد دفاع از ایده افزایش مجازات برای کاهش جرم است. خیلیها گمان میکنند با اعدام میتوان جلوی ارتکاب جرم را گرفت و هر چه مجازات شدیدتر باشد، افراد کمتری مرتکب جرم میشوند. آنان توجه نمیکنند که تعیین مجازاتهای شدید برای بسیاری از رفتارها، از عدالت قضایی خارج است و گذر کردن جامعه از عدالت، بیشترین اثر منفی را در افزایش جرم دارد.
جوامعی که جرم کمتری دارند مجازاتهای انسانیتری دارند. عکس آن بیشتر دیده میشود. جامعه و مردم براساس کیفیت و کمیت مجازات و شدت آن نیست که از ارتکاب جرم پرهیز میکنند، بلکه برحسب حس افراد نسبت به وجود عدالت و نیز بهرهمندی فرد از جامعه است که از ارتکاب جرم دوری میکنند. اگر خانمی معتقد باشد که قانون پوشش ناعادلانه است، طبعا احساس ظلم میکند و این بدترین اثر را بر تعلق خاطر وی نسبت به جامعه و حس همبستگی با قانون و حکومت میگذارد.
۶- این استدلال را چرا در مورد تحصیل و اشتغال و ورزش و مشارکت اجتماعی و سیاسی زنان بهکار نمیبرید؟ یا چرا برای مردان بهکار نمیبرید که منع قانونی مشابه پوشش زنان هم ندارند؟ پاسخ روشن است، چون چنین استدلالی کاملا نابخردانه تلقی و موجب مضحکه میشود.
پس این منطق که اگر از این سنگر کوتاه بیاییم تا نهایت باید کوتاه آمد، هم نابخردانه است و هم ناعادلانه و هم ثمربخش نیست و هم اینکه به عرف جامعه و اراده مردم که جلوی ناهنجاریها میایستند بیتوجه است، ضمن اینکه اعلام شکست رسمی در حجاب اجباری است. بهتر است نگاهی به ترکیه و مالزی و اندونزی کنید تا معنای شکست سیاست اجباری را متوجه شوید. از همه بدتر اینکه سیاست را صفر و یک و شکننده و فاجعهبار میکند.
منبع: جماران
کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا اصولگرایان حجاب عباس عبدی وحید یامین پور افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا لباس زیر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۵۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
لباس فرم برای دانش آموزان اجباری نیست
به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد، جمالی آرند سرپرست آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد افزود: با توجه به شرایط اقتصادی خانوارهای استان هرگونه اجبار توسط مدیران مدارس ممنوع و در صورت مشاهده و یا دریافت گزارش و شکایات مردمی با مدیر مدرسه متخلف برخورد قانونی میشود.
وی گفت: در نخستین کارگروه تولید، ساماندهی، نظارت و توزیع لباس فرم دانشآموزان استان در سال تحصیلی جدید، چگونگی پوشش، نظارت و توزیع لباسهای فرم دانشآموزان بررسی شد. داشتن روپوش یکسان و متحدالشکل برای هر دوره تحصیلی در مدرسه علاوه بر تقویت حس و روحیه همدلی و دوستی بیشتر در بین دانشآموزان، باعث رشد تحصیلی آنها، کاهش استرس ناشی از نحوه مد و لباس، ایجاد آرامش، تمرکز فکری بیشتر آنها بر روی درس و تحصیل و از همه مهمتر کاهش هزینههای مالی برای خانوادهها میشود. مدیران و متولیان مدرسه حق اجبار دانش آموز یا اولیا به خرید لباس فرم جدید را ندارند.
خبرنگار: سعیده صداقت نژاد
انتهای خبر/
کد خبر: 1229436 برچسبها مدارس